Χύμα κρασί προτιμούν λόγω κρίσης οι Ελληνες (Οι Μύθοι!)

Από τον VASILIOS GAVRILIS

Σύμφωνα με τα στοιχεία πρόσφατης μελέτης της IBHS ΑΕ

Στο φθηνότερο χύμα κρασί έχουν στραφεί οι έλληνες καταναλωτές τα τελευταία χρόνια λόγω των capital controls και της κρίσης. Σύμφωνα με πρόσφατη μελέτη της IBHS ΑΕ, η οικονομική ύφεση έχει επηρεάσει αρνητικά τον κλάδο, παρά τη θετική επίδραση του εισερχόμενου τουρισμού τα τελευταία έτη, καθώς παρατηρείται μετατόπιση των προτιμήσεων από τα εμφιαλωμένα προϊόντα στο φθηνότερο χύμα κρασί. Η κατανάλωση μειώθηκε περαιτέρω το 2015 καθώς η επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών και τα capital controls επέδρασαν αρνητικά στην ψυχολογία των καταναλωτών.

Αναφορικά με τον όγκο παραγωγής το 2015 μειώθηκε περαιτέρω κατά 5,4%, στα 2,65 εκατ. εκατόλιτρα. Σύμφωνα με την ΚΕΟΣΟΕ, η χρονιά ήταν όψιμη και με έλλειψη εμπορικών αποθεμάτων σε αρκετές περιοχές. Αρνητική εξέλιξη αποτέλεσε η επιβολή ΕΦΚ 20 λεπτών ανά λίτρο στο κρασί από 1.1.2016, γεγονός που θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα των μικρών κυρίως οινοποιείων.
Στην Ελλάδα, μια χώρα με μακρά παράδοση στην οινική καλλιέργεια και κατανάλωση, είναι σοκαριστικό το ότι μόλις το 40% της ετήσιας κατανάλωσης αφορά το εμφιαλωμένο και επώνυμο κρασί.

Είναι δυνατόν, άραγε, να υπάρχει «παράδοση», χωρίς «κουλτούρα»;

Γιατί έχουμε άποψη για τις επιλογές μας στα καλλυντικά, στα είδη ατομικής υγιεινής, στα ρούχα, όμως μας αφήνει παγερά αδιάφορους η προέλευση και η σύσταση ενός πράγματος που πιθανόν να αποβεί βλαβερό για την υγεία μας;
Τρεις μύθοι που αφορούν το εμφιαλωμένο και το χύμα κρασί και η αλήθεια:

Μύθος πρώτος:

Το επώνυμο κρασί είναι ακριβό, ενώ το χύμα φθηνό. Τα επίθετα «φθηνό», «ακριβό» αποδίδονται πάντα σε σχέση με την ποιότητα, τις ποικιλίες κ.λπ. Μήπως πρέπει να χαρακτηρίσουμε ευτελές και όχι φθηνό ένα κρασί που φτάνει στο ποτήρι μας, χωρίς να γνωρίζουμε τίποτα γι’ αυτό; Μας σερβίρουν ό,τι θέλουν κι εμείς το δεχόμαστε; Επιπλέον, αν αναλογιστεί κανείς το κέρδος που έχει ο εστιάτορας από το χύμα, εύκολα θα καταλάβει γιατί επιλέγει να το εμπορευθεί. Όταν η αγοράς είναι στα 1-2 ευρώ το λίτρο, φαίνεται λογική η τιμή των 8-10 ευρώ που το χρεώνουν;

Μύθος δεύτερος:

Το χύμα είναι «σπιτικό», «αγνό» ή ό,τι άλλο κατεβάσει ο νους μας… Για να έχουμε, όμως, καθαρό κεφάλι, ας γνωρίζουμε τι περιέχει το κρασί που καταναλώνουμε. Η μόνη προσθήκη που επιτρέπεται είναι τα θειώδη, σε συγκεκριμένη ποσότητα, προκειμένου το κρασί ν’ αντέχει στον χρόνο. Η μόνη παρενέργεια που μπορεί να προκαλέσουν είναι ο πονοκέφαλος, κι αυτό συμβαίνει σπάνια. Αντίθετα, τα χύμα κρασιά συνήθως περιέχουν μεγάλες ποσότητες σε θειώδη, χρωστικές ουσίες και τεχνητά αρώματα. Αντί ν’ απολαμβάνουμε το μεγαλείο που μας δίνουν οι ρώγες του σταφυλιού, καταναλώνουμε ό,τι ζουμί αποφασίσουν να μας δώσουν οι αδαείς των εργαστηρίων.

Μύθος τρίτος:

Όποιο κρασί δεν είναι εμφιαλωμένο, είναι κακό. Φυσικά, δεν ισχύει κάτι τέτοιο. Υπάρχουν αξιοπρεπή κρασιά με ονοματεπώνυμο σε ασκό («bag-in-box» ο διεθνής όρος), σε πιο προσιτές τιμές, αλλά σε υποδεέστερη ποιότητα από αυτή των ετικετών του ίδιου οινοποιείου. Στην Αμερική, μάλιστα, όπου το κρασί κερδίζει ολοένα και περισσότερο τις προτιμήσεις των καταναλωτών, ο ασκός είναι trendy για οικολογικούς λόγους, μια και είναι ελαφρύτερος από τις γυάλινες συσκευασίες. Επιπλέον, μια νέα συσκευασία που δείχνει να αποκτά σημαντικό μερίδιο στην αγορά είναι το κρασί σε keg, κάτι αντίστοιχο με τις μπίρες σε βαρέλι, τα οποία μεταφέρονται σε ειδικά containers.

Καλά κρασιά.

Κάνε Εγγραφή για τις πιο φρέσκες εβδομαδιαίες ιστορίες κρασιού!

Γράψε σχόλιο

Translate »