Beaujolais. Το πανέξυπνο Marketing…

Από τον VASILIOS GAVRILIS

Η τρίτη Πέμπτη κάθε Νοεμβρίου είναι μια γιορτή για το κρασί παγκοσμίως. Είναι η ημέρα που, βάσει παράδοσης, βγαίνει στο εμπόριο το φρέσκο κόκκινο κρασί της καινούργιας σοδειάς της περιοχής Beaujolais. Και έχει γίνει κάτι σαν παγκόσμιος αγώνας, το ποιος θα είναι ο πρώτος που θα παραλάβει και θα σερβίρει την καινούργια σοδειά του. Το έθιμο ξεκίνησε στις αρχές του 20ού αιώνα και στηρίχτηκε στο γεγονός ότι το Beaujolais ήταν ο κύριος τροφοδότης του Παρισιού και των bistros του σε κόκκινο, εύκολο στην κατανάλωση κρασί. Τα υπόλοιπα τα έκανε το marketing με στόχο τη γρήγορη και εύκολη πώληση των κρασιών της περιοχής.

IMG_3636

Τι σημαίνει, όμως, Beaujolais;

Η περιοχή του Beaujolais είναι μια appellation (A.O.C.) Carte_vignoble_beaujolaisτης νότιας Βουργουνδίας, όπου ουσιαστικά καλλιεργούνται τρεις βασικές ποικιλίες: το chardonnay ως λευκή και τα Pinot Noir και Gamay ως κόκκινες. Τις δύο πρώτες τις γνωρίζουμε οι περισσότεροι, αλλά αρκετοί δεν γνωρίζουμε το gamay, που ουσιαστικά είναι η βασική ποικιλία της περιοχής Beaujolais. Το θέμα είναι ότι εξαιτίας του ντόρου που γίνεται για το Nouveau, οι περισσότεροι έχουμε ασχοληθεί πολύ λίγο με τα “κανονικά” κρασιά της περιοχής. Εδώ, λοιπόν, υπάρχουν 10 crus ονομασίας προέλευσης Beaujolais (Chiroubles, Fleurie, St Amour, Regnie, Brouilly, Cote de Brouilly, Julienas, Chenas, Morgon, Moulin -a- Vent) που δίνουν κρασιά με βάθος και με μεγάλη δυνατότητα παλαίωσης. Παράλληλα, υπάρχει και η κατηγορία Beaujolais Villages, που βγάζει επίσης ενδιαφέροντα κρασιά, αλλά λιγότερο στιβαρά. Τα κρασιά της περιοχής, λοιπόν, όπως περιγράφει η Jancis Robinson σε άρθρο της στους Financial Times, έχουν “ιδιαιτερότητα και προσωπικότητα”.  Όπως και να έχει όμως, ένα είναι σαφές: ότι χρειάζεται ακόμη δουλειά για να μπορέσει η περιοχή του Beaujolais να τινάξει από πάνω της το βάρος της υψηλής δημοφιλίας του Nouveau και να πείσει τον κόσμο για τη συνολική ποιότητα των κρασιών της. Το καλό είναι ότι καθώς οι οινοπαραγωγοί των ’60s και ’70s, που πόνταραν στις μεγάλες αποδόσεις, μεγαλώνουν, είναι τα παιδιά τους που αναλαμβάνουν τα ηνία, με μια νέα φιλοσοφία αμπελοκαλλιέργειας εστιασμένη έντονα στην ποιότητα.

GD_BeaujolaisNouveau_10_750ml_LBL

beaujolais-nouveau_preview1To Beaujolais οφείλει αυτόν τον ευκολόπιοτο χαρακτήρα του σε μια ειδική μέθοδο οινοποίησης, που λέγεται ενδοκυτταρική ζύμωση με διοξείδιο του άνθρακα. Ενώ στην ερυθρή οινοποίηση συνθλίβουμε τα σταφύλια και στη συνέχεια τα βάζουμε σε δεξαμενές για να ξεκινήσει η αλκοολική ζύμωση, στην παραγωγή του Beaujolais Nouveau ρίχνουμε άθικτα τα σταφύλια με τα κοτσάνια τους στις δεξαμενές -χωρίς να σπάσουν- σε περιβάλλον διοξειδίου του άνθρακα. Έτσι, τα σταφύλια προστατεύονται από τυχόν αλλοιώσεις και δουλεύουν ενδοκυτταρικά, με αποτέλεσμα η σάρκα από λευκή να γίνεται κόκκινη και με αυτόν τον τρόπο να δημιουργούνται νέα αρώματα. Ο κανόνας ότι το κρασί πρέπει να καταναλώνεται μέσα σε έξι μήνες δεν είναι απόλυτος. Κάποιες εξαιρετικές χρονιές, τα Baujolais Nouveaiu, αντέχουν περισσότερο στο χρόνο, ενώ αν στο κελάρι σας βρείτε ένα ξεχασμένο Nouveau, μπορεί ανοίγοντάς το να έχετε μια ευχάριστη έκπληξη. Να το σερβίρετε ελαφρώς δροσερό, περίπου στους 12-14°C, δηλαδή λιγότερο κρύο από τα λευκά και πιο δροσερό από τα κόκκινα. Οι αρμονίες του Beaujolais Nouveau: παρότι κόκκινο, δεν συνδυάζεται με τόσο κρέατα όσο με ελαφριά γεύματα, ζυμαρικά με ελαφριές σάλτσες, φρούτα και κάποια τυριά. Κλασικά συνοδεύεται με πιάτο αλλαντικών, γαλλικά πατέ, rillettes, jambon de Bayonne ή τραγανή μπαγκέτα συνοδευμένη με ένα ώριμο camembert ή brie.

PrintΠροσωπικά θα προτιμούσα το κρασί του κτήματος  Χατζημιχάλη  που “ακούει” στο όνομα Φρέσκο

Εάν είναι να πιείτε τέτοιας κατηγορίας κρασί, τότε το Φρέσκο είναι ότι καλύτερο υπάρχει διαθέτοντας ζωηρό πορφυρό χρώμα με μωβ ανταύγειες. Στη μύτη έχει έντονo αρωματικό χαρακτήρα φρούτων, ελαφρύ σώμα με κυρίαρχα αρώματα κερασιού, φράουλας και μπανάνας. Στο στόμα είναι φρουτώδες, νεανικό με ανάλαφρη γεύση, φρεσκάδα και λιγοστές, ευχάριστες τανίνες.

Για να καταλάβετε τι εννοώ, δεν έχετε παρά να δοκιμάσετε  το Γαλλικό ταυτόχρονα με το Ελληνικό του κτήματος  Χατζημιχάλη  και θα δείτε ακόμη μια φορά ότι, η Ελληνική οινοποιεία εάν θέλει, κάνει θαύματα.

Καλά κρασιά.

Κάνε Εγγραφή για τις πιο φρέσκες εβδομαδιαίες ιστορίες κρασιού!

Γράψε σχόλιο

Translate »